.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سور چهارشنبه نبايد سياه شود

سال كه نزديك به روزهاي آخر مي‌شود، جشني در آخر سال قبل از نوروز در كشور برگزار مي‌شود كه ايرانيان كهن اين روز را چهارشنبه سوري مي‌ناميدند.

چهارشنبه آخر سال سوري دارد كه بنا بر اين سور پريدن از آتش يكي از اين مراسم آخر سال در بين ايرانيان كهن است و در گذشته چيزي را به نام آتش‌سوزي‌هاي ناشي از چهارشنبه‌سوري نداشتيم چون نه از مواد محترقه و آتشزاي امروزي خبري بود و نه در و ديوار و حصاري بود كه مانع برگزاري اين رسم كهن شود.
حوادثي در سال‌هاي گذشته در كشور در روزهاي پاياني سال اتفاق مي‌افتد كه ما به آنها سوختگي‌ها و حوادث ناشي از چهارشنبه‌سوري مي‌گوييم، اما اين چهارشنبه‌سوري در گذشته سوختگي نداشت.
در اين روز بسياري از جوانان ناآگاهانه چهره‌شان را در حوادث چهارشنبه‌سوري سياه و سوخته مي‌كنند كه اين سياه سوختگي ناشي از كار كردن در آفتاب و زخم و پينه بستن ناشي از كار كردن در مزرعه، كارخانه و يا كارگاه نيست، سوختگي‌هاي ناشي از اين روز قرار گرفتن در مشكلات ناخواسته و نادانسته‌اي است كه به وجود مي‌آيد.
نمي‌دانم و نگذاريد كه ديگران به مشكلات من دچار شوند، تنها حرف كساني است كه چهره‌، دست و چشمانشان را در برابر شيطنت‌هاي كودكانه و كيسه دوختن‌هاي عده‌اي سودجو در روزهاي آخر سال براي ترغيب جوانان به خريدن مواد آتشزا ايجاد مي‌كند، اما اين حوادث براي پدران و مادران ما كه مراسم چهارشنبه‌سوري را برگزار مي‌كردند، هرگز اتفاق نمي‌افتاد، چون آنها سور چهارشنبه را همانند ايرانيان كهن برگزار مي‌كردند.

* ميراث‌كشي در چهارشنبه‌سوري زيبا نيست
رئيس مركز فوريت‌هاي پزشكي (115) مازندران گفت: ميراث‌كشي در چهارشنبه‌سوري زيبا نيست.
سبحان بهرامي با اشاره به اينكه در گذشته روز چهارشنبه‌سوري جشن آخر سال ايرانيان بود، افزود: مركز فوريت‌هاي پزشكي استان مازندران بر اساس تجارب تلخ حوادث چهارشنبه‌سوري در سال‌هاي گذشته امسال نيز 65 پايگاه اورژانس را در حالت آماده‌باش قرار داد.
وي از فعال شدن پنج مركز آماده دريافت پيام در روزهاي پاياني سال خبر داد و خاطرنشان كرد: بيمارستان و مراكز اورژانس مازندران در آماده‌باش كامل هستند.

* عدم آگاهي به مواد محترقه علت اصلي آتش‌سوزي‌هاي چهارشنبه‌سوري
مسئول اورژانس بيمارستان سوختگي شهيد زارع ساري نيز در اين باره به فارس گفت: بيشتر آتش‌سوزي‌ها و حوادث چهارشنبه‌سوري به دليل عدم آگاهي جوانان به مواد محترقه و خطرات ناشي از نگهداري اين مواد است.
حيدر كلهري با اشاره به اينكه 24 سال در اين بيمارستان سابقه خدمتي دارم، افزود: جوانان از خطرناك بودن موادي مانند تينر، بنزين و الكل آگاهي ندارند و نگهداري نامناسب اين مواد براي درست كردن مواد محترقه در روزهاي آخر موجب آتش‌سوزي مي‌شود.
وي ارتباط‌گيري موثر خانواده‌ها با فرزندان را براي كاهش حوادث در چهارشنبه‌سوري موثر خواند و تصريح كرد: بسياري از خانواده‌ها توانمندي داشتن ارتباط موثر با فرزندان خود را ندارند.

* يك روز بازي با آتش و داشتن يك زندگي با مشكلات
كلهري با اشاره به اينكه يك روز بازي با آتش ممكن است يك زندگي با انواع نقص عضوها و مشكلات را ايجاد كند، گفت: مردم شناخت درستي از سوختگي ندارند.
وي با بيان اينكه گذراندن سال‌هاي سال براي درمان مشكلات ناشي از سوختگي بخشي از مشكلات خانواده‌هاست، تصريح كرد: در كنار اين موارد مشكلات روحي، رواني و هزينه‌هاي هنگفتي كه ناخواسته ايجاد مي‌شود را بايد افزود.

* 3 برابر حضور نيروهاي بيمارستان سوختگي در روزهاي آخر سال
وي از آماده‌باش بودن سه برابري نيروهاي اين بيمارستان در روزهاي آخر سال و به ويژه چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: امكانات نيز به اندازه كافي در نظر گرفته شده است.

* گروه سني 10 تا 24 ساله در معرض حوادث چهارشنبه‌سوري
كارشناسان هر ساله با هشداري‌هايي قصد كاهش حوادث ناشي از چهارشنبه‌سوري را دارند اما بر اساس گفته مسئول اطلاعات و آمار پزشكي بيمارستان شهيد زراع گروه سني 10 تا 24 ساله در معرض حوادث اين روز قرار دارند.
سيده زهرا هاشمي با اشاره به اينكه در سال گذشته هيچ موردي از حوادث ناشي از چهارشنبه‌سوري در مازندران به اين بيمارستان مراجعه نشده است، گفت: با هوشياري خانواده‌ها اميدواريم در سال‌جاري نيز حادثه‌اي نداشته باشيم.
وي سوختگي دست‌ها، صورت و چشم‌ها را بيشترين زخم‌هايي عنوان كرد كه در اين روز خواسته يا ناخواسته تحميل مي‌شود و گفت: بعضي از افراد در اين حوادث اصلا دخيل نيستند.

* برگزاري سنت چهارشنبه‌سوري بايد از سوي مسئولان فراهم شود
يك فرد كه خواست نامش فاش نشود در اين مورد به فارس گفت: برگزاري مراسم روز چهارشنبه از سنت‌هاي ما ايرانيان است كه بايد برگزاري اين سنت از سوي مسئولان محقق شود.
وي با اشاره به اينكه نياز است جوانان نيروي خود را تخليه كند، اظهار داشت: در اين روزها افراد به اعمالي دست مي‌زنند كه منطقي نيست اما فراهم كردن مكان آزاد براي برگزاري اين مراسم بسياري از مشكلات را حل مي‌كند.

*مراسم چهارشنبه‌سوري نبايد شيريني نوروز را تلخ كند
جانشين فرمانده انتظامي مازندران گفت: مراسم چهارشنبه‌سوري نبايد شيريني عيد نوروز را تلخ كند.
محمدحسين قبادي اظهار داشت: مراسم چهارشنبه‌سوري به صورت خانوادگي برگزار مي‌شد ولي مدتي است كه از اصالت خانوادگي‌اش فاصله گرفت و اين سنت زيبا جاي خود را به انفجارهاي مهيب داد.
وي اظهار داشت: پليس هيچگونه مخالفتي با شادي مردم ندارد و زمينه امنيت شادي را براي مردم فراهم مي‌كند.
‌جانشين فرمانده انتظامي مازندران تصريح كرد:‌ مراسم چهارشنبه‌سوري سال‌هاست كه در كشور ما با آداب و رسوم خاصي همراه است كه در چند سال اخير به موضوعي جدي تبديل شد.
جانشين فرمانده انتظامي مازندران افزود: با كساني كه با استفاده از مواد محترقه و حركات ناشايست موجب اخلال نظم عمومي در اين روز شوند به شدت برخورد مي‌شود.
قبادي خاطرنشان كرد: نيروي انتظامي با برگزاري چندين جلسه با مسئولان مرتبط از جمله دادستاني برنامه‌هاي جامعي را در اين خصوص تدوين كرد و تمهيدات لازم از جمله آگاه‌سازي جوانان و نوجوانان و مخاطرات استفاده از ترقه و آتش بازي‌هاي خطرناك از طريق جرايد و صداوسيما و اعزام كارشناسان انتظامي به مدارس و دانشگاه‌ها به همراه چاپ و توزيع بروشور‌هاي آموزشي را در دستور كار قرار داد.
وي ابراز اميدواري كرد با رعايت نظم و توجه و نكات ارائه شده از سوي پليس در چهارشنبه آخر سال شاهد هيچگونه حوادث تلخ و ناگواري نباشيم و شيريني ايام عيد نوروز را به كام خود و خانواده‌هايشان تلخ نكنند.
جانشين فرمانده انتظامي مازندران در ادامه بر همكاري سازمان‌ها و ادارات مرتبط در پيشگيري از حوادث چهارشنبه آخر سال تأكيد كرد./فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.249 seconds.